Metropolia zamawia 8 autobusów wodorowych dla przewoźników z Tychów i Katowic
To ponowne podejście do zakupu autobusów wodorowych pod hasłem „Hydrogen GZM”. W ub. roku Metropolia unieważniła postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych (plus 10 w prawie opcji). Było to następstwem unieważnienia postępowania na zakup paliwa wodorowego - ze względu na zbyt wysoki koszt.
Obecny przetarg dotyczy dostawy ośmiu nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem, o długości w przedziale od 11,8 metra do 12,2 metra, z systemem ładowania magazynu energii elektrycznej układu napędowego, a także obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej autobusów wraz z systemem ładowania, a także szkoleń.
Metropolia oczekuje autobusów z napędem o mocy nie mniejszej niż 150 kW, z ogniwem paliwowym zasilanym wodorem z magazynu wodoru o mocy min. 70 kW, ze zbiornikami o pojemności łącznej min. 1550 litrów, umożliwiającymi zmagazynowanie wodoru o masie nie mniejszej, niż 35 kg oraz łączną pojemnością magazynu energii nie mniejszą, niż 30 kWh.
Termin składania ofert przypada 30 sierpnia br. W ocenie ofert będą brane pod uwagę kryteria: ceny (60 punktów), okresu gwarancji (25 punktów) i oceny techniczno-eksploatacyjnej, w których jest 14 czynników, w tym zużycie wodoru czy rodzaj zabudowy silnika elektrycznego (15 punktów)
Metropolia oczekuje m.in. gwarancji na wodorowe ogniwo paliwowe, część wodorową i instalację wodorową nie krótszej niż 84 miesiące bez limitu przebiegu (jednak nie dłuższej niż 120 miesięcy). Gwarancja na elektryczny układ napędowy powinna obejmować co najmniej 400 tys. km.
Autobusy kupowane są dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Katowice (3 pojazdy pod kątem linii 46, 115 i 70) oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Tychy (5 wozów pod kątem linii 2, 21, 75, 137, 273 i 696).
Zamówienie, które powinno zostać zrealizowane sukcesywnie do 29 listopada 2025 r., ma być współfinansowane środkami programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (faza I)” i środkami własnymi GZM. Wartość dofinansowania wynosi 81 mln zł.
W woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje już Rybnik. To położone na południowy zachód od GZM miasto zamówiło 20 autobusów wodorowych marki NesoBus producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. 12-metrowe pojazdy kosztują łącznie 66,1 mln zł (także z dotacją z „Zielonego transportu publicznego”). (PAP)
mtb/ mmu/